فر گازی بخریم یا فر برقی؟

فر گازی بخریم یا فر برقی؟

اگر قصد تهیه فر دارید اما نمیدانید که فر برقی بخرید و یا فر گازی ما در این مقاله در وبسایت اعتماد کالا شما را به بهترین شکل ممکن راهنمایی میکنیم . در این مقاله ما به تمامی معایب و مزایای فر های گازی و فر های برقی اشاره میشود تا شما بهترین خرید ممکن را برای منزل خود داشته باشید. از پر کاردبرد ترین لوازم خانگی میتوان به اجاق گاز ها اشاره کرد که برای پخت انواع غذا ها میتوان از آن استفاده کرد، اما برای پخت برخی غذا ها از جمله کیک، پیتزا، لازانیا و... باید از فر استفاده کرد. فر ها به دلیل گرما و حرارت یکنواختی که دارند باعث کامل پخته شدن و یکنواخت پخته شدن مواد تشکیل دهنده پیتزا، کیک و یا هر غذای دیگری میشود که فر های موجود هم در دو نوع برقی و گازی دسته بندی میشوند. فر برقی دستگاهی است که در ساخت آن از چندین المنت جهت ایجاد گرما استفاده شده است. فرهای برقی با توجه به تعداد المنت و جایگاه قرارگیری آن‌ها به مدل‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که قیمت متفاوتی هم دارند. برای مثال در بعضی از فر ها 2 یا 3 المنت در بخش پایین قرار دارد که باعث ایجاد گرمای بیشتری از سمت پایین میشوند، اما در برخی مدل ها هم در بخش پایین فر المنت قرار دارد و هم در بخش بالا، که در این فر ها به کمک ترموستات گرما به صورت یکنواخت در به غذا انتقال پیدا میکند. علاوه بر ترمسوتات که باعث ایجاد هوای گرم درون فر میشود در برخی فر ها فن هایی وجود دارد که باعث گردش هوای گرم درون فر میشود و از سوختگی غذا و یا سوختگی برخی از قسمت های غذا جلوگیری میکند و باعث میشود غذا به بهترین شکل ممکن پخته شود.

فر گازی 

فر های گازی موجود در بازار به دو صورت فر داخل گاز و فر مبله هستند.  فر گازی برقی مبله خودش به تنهایی ابعادی برابر با یک گاز دارد و برای افرادی که در طول روز بیشتر از بقیه غذاهای نیازمند فر یا کیک و شیرینی می‌پزند، گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود. همانطور که از اسم این محصول مشخصه اینن محصول گازی است و برای روشن شدن باید به لوله کشی گاز شهری متصل شود. در اکثر فرهای گازی، شعله در پایین فر قرار می گیرد اما در برخی از مدل‌ ها، شعله در بالای فر که کار آن گریل کردن غذا می باشد قرار گرفته است. فرهای گازی گریل دار، انعطاف پذیری و همچنین قابلیت های بیشتری را در اختیار کاربر قرار می دهند. با این حال، برای این نوع فر توکار، حتماً به لوله کشی گاز جداگانه نیاز است. از دلایلی که موجب می شود غذاهای پخته شده با فر گازی نسبت به فر برقی معمولاً آبدارتر باشند این است که گرما با میزان حرارت بیشتر و سریع تر به غذا منتقل می شود. عملکرد آن به این صورت است که هنگام روشن بودن شعله، گازها به مقدار ناچیزی رطوبت به هوا آزاد می کنند. 


مزایای فر گازی 

  1. فر گازی گازی به سرعت داغ میشوند
  2. این نوع فر ها پس از خاموش شدن با سرعت بیشتری سرد میشوند
  3. خطر آتش سوزی و اتصالی در فر گازی کمتر است
  4. قیمت فر گازی کمتر است و هزینه کمتری برای تعمیر دارند 
  5. فر گازی از خشک شدن غذا در هنگام پخت جلوگیری میکند 
  6. در پخت غذا در فرگازی رطوبت مواد غذایی به طور نسبی حفظ میشود
  7. دوام مناسبی دارد و نیاز به نگهداری و هزینه خاصی ندارد.

معایب فرگازی 

  1. از نظر کنترل حرارت دقت کمتری دارد 
  2. تنوع کمی دارد 
  3. در صورت حادثه تجمع گاز میتواند خطرناک باشد 
  4. معمولا برنامه های پخت و پز ندارند 
  5. به اتصالات گازی مجزا نیاز دارند 
  6. کنترل سخت تری در کنترل دما دارند 
  7. در بعضی مدل ها المنت های بالا و پایین به طور یکسان روشن نمیشوند 
  8. فرایند پخت و پز یکنواخت انجام نمیشود
  9. کمتر خراب شدن نسبت به فر های برقی 

فر های برقی 

فر برقی دستگاهی است که در ساخت آن از چندین المنت جهت ایجاد گرما استفاده شده است. فرهای برقی با توجه به تعداد المنت و جایگاه قرارگیری آن‌ها به مدل‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که قیمت متفاوتی هم دارند. برای مثال بعضی از فرهای برقی فقط دارای 2 یا 3 المنت در قیمت پایین هستند و گرما بیشتر از سمت پایین به غذا می‌رسد؛ اما مدل دیگری هم داریم که در بالا و پایین المنت‌ها قرار دارند که در این فرهای برقی به کمک ترموستات قرار گرفته گرما به صورت یکنواخت به غذا انتقال پیدا می‌کند و دما از یک ثانیه‌ای به بعد در هر نقطه از فر برقی یکسان است که این از مزایای پخت و پز با فر برقی است.
علاوه‌بر ترموستات‌ها که به یکسان شدن دما کمک می‌کند، وجود فن در فر برقی هم باعث می‌شود تا هوای گرم به گردش دربیاید و هیچ قسمتی از غذا نسوزد یا قسمت‌هایی از غذا که در مجاورت مستقیم المنت هم نیستند، به طور کامل پخته شوند. نصب و راه اندازی این فرها بسیار ساده است و تنها با اتصال دوشاخه به پریز برق، شما می توانید از آن ها استفاده کنید. در هنگام مقایسه و انتخاب فر گازی یا برقی، فرهای تمام برقی هیچ گونه خطری را به همراه ندارند و به صورت کاملا حرارتی، دمای فر را بالا می برند. به همین دلیل، اغلب سرآشپزان حرفه ای از این نوع فرها استفاده می کنند.


مزایای فر های برقی 

  1. دارای ابعاد کوچکی هستند 
  2. گرمای فر برقی حاصل از داغ شدن المنت‌ها است.
  3. درجه حرارت در فرهای برقی می‌تواند بیشتر از فرهای گازی تغییر کند.
  4. در تمیز کردن و نظافت راحت تر هستند 
  5. تنوع مدل‌های پخت در فر برقی بیشتر است
  6. کنترل دقیق تر درجه حرارت


معایب فر برقی 

  1. قیمت آن ها نسبتا گران است 
  2. مصرف انرژی الکتریکی زیادی دارند 
  3. سایز داخلی فر برقی بسیار کوچکتر از فر گازی است 
  4. دیوار عایق ضخیمی دارند
  5. قیمت مدل‌های پیشرفته فر برقی بالاتر از فر گازی است

سخن پایانی 

در این مقاله به بهترین شکل ممکن با فر های برقی و فر های گازی آشنا شدید و اکنون میتوانید نسبت به شرایط گفته شده این محصولات بهترین انتخاب ممکن را برای منزل خود داشته باشید. فقط دقت داشته باشید که این نوع محصولات رو از فروشگاه ها و نمایندگان معتبری مانند اعتماد کالا خریداری کنید که در صورت خرابی محصولات بتوانید با مراجعه به نمایندگان آن ها را با کمترین هزینه ممکن تعمیر کنید.

image widget. Press Enter to type after or press Shift + Enter to type before the widget
برچسب‌ها :
دیدگاه شما
user